FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Konferencja"Percepcja kultury – kultura perce Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Katarzyna_G
Gość






PostWysłany: Nie 14:58, 22 Sty 2012 Powrót do góry

Opis

Katedra Mediów Audiowizualnych WZIKS i Wydział Polonistyki
Uniwersytetu Jagiellońskiego
oraz
Zakład Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich ILP
Uniwersytetu Warszawskiego

mają przyjemność zaprosić do udziału w


Międzynarodowej Konferencji Naukowej

PERCEPCJA KULTURY – KULTURA PERCEPCJI


„If the doors of perception were cleansed
everything would appear to man as it is, infinite.”
William Blake


We współczesnej kulturze problem percepcji zajmuje ważne miejsce.
Z jednej strony na skutek nieustającego postępu technologicznego człowiek zmuszony jest do zmiany sposobu doświadczania rzeczywistości, zmienia się jego wrażliwość poznawcza i estetyczna. W związku z tymi zmianami wykształca się nowy rodzaj odbioru wytworów kulturowych. Coraz częściej się on przedmiotem uwagi nie tylko humanistów, ale także przedstawicieli nauk ścisłych, zajmujących się fenomenem ludzkiego umysłu. Z drugiej strony współczesna kultura w coraz większym stopniu odwołuje się do doświadczeń percepcyjnych. Sztuka dąży do pełnego wykorzystania możliwości, jakie daje szeroko rozumiana interaktywność, a przemysł medialny i technologiczny uzależnia swoje przedsięwzięcia od stopnia ich oddziaływania na ludzką percepcję. „Kultura percepcji” obejmuje więc dziś nie tylko sferę działalności artystycznej, ale także ekonomię, badania naukowe, rozwijające się technologie. Przyjrzenie się tej ewolucji wydaje się więc ważnym zadaniem dla osób zainteresowanych przeobrażeniami zachodzącymi we współczesnej kulturze.

Niniejsza sesja naukowa ma na celu konfrontację różnych stanowisk badawczych dotyczących roli percepcji we współczesnej kulturze i nauce. Zależy nam na jak najszerszym spojrzeniu na problem odbioru zjawisk kulturowych, prześledzeniu zmian, które przez lata zachodziły w sposobie doświadczania świata przez człowieka oraz wyznaczeniu nowych dróg, którymi mogą podążać badacze problematyki percepcji. Zaproszenie do udziału w sesji w pierwszej kolejności skierowane jest do młodych pracowników naukowych: słuchaczy studiów doktoranckich oraz doktorów, którzy zechcą podzielić się swoimi przemyśleniami. Zależy nam na ujęciu interdyscyplinarnym, dlatego zapraszamy do udziału zarówno humanistów (kulturoznawców, filologów, socjologów, psychologów, filozofów), jak przedstawicieli nauk ścisłych (neurobiologów, fizyków, informatyków).


Proponujemy do rozważenia następujące zagadnienia:

* percepcja jako proces poznawczy
* oddziaływanie dzieła sztuki na odbiorcę
* sposoby przedstawiania procesu percepcyjnego w sztuce, literaturze i mediach
* percepcja w świetle antropologii doświadczenia
* etyka odbioru: rola czytelnika, voyeuryzm etc.
* rola kompetencji kulturowych w odbiorze wytworów kultury
* odbiorca jako współautor (hipertekst, sztuka interaktywna)
* miejsce odbiorcy w teorii literatury i sztuki
* odbiorca jako sprawca (konteksty teorii sprawczości)
* problem przeżycia estetycznego, jego ewolucja (w teorii i praktyce)
* percepcja w teoriach kognitywistycznych
* wykorzystanie mechanizmu ludzkiej percepcji w mediach (np. w reklamie)
* percepcja a kształtowanie tożsamości
* procesy percepcyjne w kontekście rozważań nad cielesnością
* percepcja a gender studies
* percepcja pozawzrokowa (np. sound studies)
* wykorzystanie neuroestetyki do badań nad literaturą i sztuką
* „cyberpercepcja” – iluzja czy nowy rodzaj procesu odbiorczego?
* procesy odbiorcze w teoriach i praktykach nowomedialnych
* przekształcenia kategorii medialności a procesy percepcyjne
* różnorodne formy praktyk odbiorczych (kultura remiksu, fan fiction, adbusting etc.)
* praktyki odbiorcze a marketing internetowy
* problem sztucznej inteligencji
* sztuka robotyczna i software studies w kontekście rozważań nad percepcją
* sztuka transgeniczna i bio-art a rola odbiorcy
* światy wirtualne, światy hybrydyczne (funkcjonowanie przestrzeni immersyjnych i tzw. środowisk inteligentnych [intelligence ambients])
* percepcja jako proces neurobiologiczny

Termin: Konferencja odbędzie się pierwszych tygodniach kwietnia 2012 roku w Krakowie. Dokładny termin zostanie podany wraz z informacją o zakwalifikowaniu referatu.

Opłata konferencyjna: 120 PLN

Informacja o zaakceptowaniu propozycji wystąpienia zostanie wysłana pocztą elektroniczną do 15 lutego 2012 roku. Opłata konferencyjna nie obejmuje noclegów oraz wyżywienia. Zapewniamy drobny poczęstunek podczas sesji oraz pomoc w rezerwacji noclegów. Przewidujemy wydanie publikacji pokonferencyjnej w postaci monograficznej książki recenzowanej zawierającej wybrane propozycje badawcze.


Organizatorzy:
mgr Joanna Barska (UW),
mgr Katarzyna Grzybowska (UJ),
mgr Ewelina Twardoch (UJ)

Opiekunowie naukowi Konferencji:
prof. dr hab. Eugeniusz Wilk (UJ),
prof. dr hab. Danuta Ulicka (UW),
dr Roma Sendyka (UJ)

Języki Konferencji: polski i angielski









Faculty of Audiovisual Media, Department of Polish Language and Literature,
Jagiellonian University, Krakow
and
Section of Poetics, Theory of Literature and Methodology of Literary Research, University of Warsaw


have the pleasure of inviting you to participate in the International Academic Conference

PERCEPTION OF CULTURE – CULTURE OF PERCEPTION


„If the doors of perception were cleansed
everything would appear to man as it is, infinite.”
William Blake

The question of perception holds a very prominent place in the modern culture. On the one hand, constant technological progress forces people to change the manner in which they experience reality while their cognitive and aesthetic sensitivity is being reshaped. These changes nurture the development of a new type of perception of works of culture, which becomes more and more interesting not only for humanists but also representatives of sciences researching the phenomenon of human brain. Art endeavors to fully tap into the potential of interactivity, in a broad sense of this term, while media and technology industry base their activities on the degree in which this potential influences human perception. Thus, „the culture of perception” covers nowadays not only the area of artistic activity but also economy, scientific research, and emerging technologies.


As a result, academics interested in the changes the modern culture is going through should point their keen eyes and instruments towards this evolution and investigate it. This conference aims at confronting different research approaches concerning the role of perception in the modern culture and science. We wish to gain abroader perspective on the reception of cultural phenomena, to investigate the changes which arose in the way humans experience the world and to blaze new trails for those researching perception. We would like address the invitation to this conference primarily to young academic: PhD students and PhD holders who would like to share their thoughts with us. We are interested in an interdisciplinary approach, therefore, we would like to invite both humanists (experts in cultural studies, philologists, sociologists, psychologists, philosophers) and representatives of sciences (neurobiologists, physicists, computer scientists).

We would like to focus the discussion on the following areas:

* perception as a cognitive process
* influence of an art piece on the recipient
* ways of presenting the perceptive process in art, literature and media
* perception in the light of anthropology of experience ethics of reception: the role of the reader, voyeurism etc.
* role of cultural competences in experiencing works of culture
* recipient as a co-author (hypertext, interactive art)
* place of the recipient in the theory of literature and art
* recipient as an agent (contexts of theory of agency)
* phenomenon of aesthetic experience, its evolution (in theory and practice)
* perception in cognitive theories
*application of the mechanism of human perception in media (e.g. in advertising)
* perception versus development of identity
* perceptual processes in the context of the debate on sensuality/physicalness
* perception versus gender studies
* extravisual perception (e.g. sound studies)
* application of neuroesthetic in the research on literature and art
* „cyberperception” – illusion or a new kind of the receptive process?
* receptive processes in the new media theories and practices
* transformation of the category of media-frendliness/media attention/media coverage versus the receptive processes
* various forms of receptive practices (remix culture, fan fiction, adbusting etc.)
* receptive practices versus the Internet marketing
* problem of AI (artificial intelligence)
* robotic art and software studies in the context of the debate on perception
* transgenic art and bio-art versus the role of the recipient/audience
* virtual worlds, hybrid worlds (operation of the immersive spaces and the so-called intelligence ambients)
* perception as a neurobiological process

Date: The conference will be held in Krakow sometime in the first weeks of April 2012. The exact date will be announced in the acceptance e-mail.

Conference fee: 30 EUR

You will be notified about the acceptance of your speech in an e-mail you will receive from us by February 15, 2012. The conference fee does not cover board and lodging. You will be provided with some complimentary snacks and beverages during the session and assistance in booking hotel rooms. As a follow-up to the conference we wish to publish a monographic book containing selected research proposals and reviews.

Organizers:
Joanna Barska, M.A. (University of Warsaw),
Katarzyna Grzybowska, M.A. (Jagiellonian University),
Ewelina Twardoch, M.A. (Jagiellonian University)

Under academic supervision of:
Prof. Eugeniusz Wilk, PhD (Jagiellonian University),
Prof. DanutaUlicka, PhD (University of Warsaw),
Roma Sendyka, PhD (Jagiellonian University)

Conference languages: Polish and English
Katarzyna_G
Gość






PostWysłany: Nie 15:07, 22 Sty 2012 Powrót do góry

Zgłoszenia: Abstrakty o objętości do 1800 znaków prosimy przesyłać do 31 stycznia 2012 roku na adres podany w temacie tego posta. Wymagane informacje: imię, nazwisko, uczelnia, wydział/instytut/katedra/zakład, w przypadku doktorantów rok studiów, potrzeby techniczne (rzutnik, komputer, głośniki etc.). Długość wystąpienia nie powinna przekraczać 20 min.

Applications: The abstracts of no more than 1800 characters should be submitted via an e-mail to the adress given in the topic of this post by January 31, 2012. The following data is compulsory: name and surname, university, faculty/institute/department/section, your technical needs (a projector, computer, speakers etc.) and, if you are a doctoral student, your year of studies. The length of your speech should not exceed 20 minutes.
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin